top of page

?איך לזהות נרקסיסט.ית

עודכן: 10 באוג׳ 2021


קבורים עמוק בתוך הנרקסיסט הם המצוקות הפנימיות, החרדות, חסרי הבטחון וניסיונות הסתרה בכדי לא להיות דחוי. החבאה נצחית (מאחרים ועצמם) זו, היא שעוזרת להמשך הצגת העצמי השקרי שלהם לעולם ולעצמם.

לא ניתן לקטלג אדם כנרקסיסט אם דומים רק בדבר 1-2. צריך גם לשים לב לדפוסים חוזרים ביותר מתחום אחד בחייו.ה.


תחושת עליונות על השאר הנרקסיסט חייב תמיד להיות הכי טוב, הכי צודק. היא חייבת לשלוט בכולם ועל הכל. כנ״ל גם בנורא; הכי טועה, הכי חולה, הכי מסכן.

צורך מוגזם לתשומת לב וקבלה נרקסיסטים זקוקים לתשומת לב תמידית. בזוגיות יכול לבוא לידי ביטוי ביומיום; לבקש ממך למצוא דברים שאיבדה, ללכת אחרייך בבית, או סתם לומר מילים בכדי למשוך את תשומת לבך אליו (שלא במודע). נרקסיסטים זקוקים לאישור חיצוני תמידי. הם כל הזמן מחפשים למשוך מחמאות ועידודים חיצוניים בכדי לטפח את האגו המאוד נפיץ שלהם. לא ישנה כמה תאמרו לנרקסיסט שאתם אוהבים ומקבלים אותו, זה לעולם לא יספיק. עמוק בפנים הם לא מאמינים שאיש יכול לאהוב אותם.

צורך עז לשליטה ומניפולציות להפוך הכול לתואם לדרך חייהם.

בגלל תחושת העליונות שלהם, לא רואים סיבה שלא לשלוט בהכל. אם נתנהג שלא כמו שדמיינו בראשם, הנרקסיסט יציג סימני חוסר שקט פנימי ודרגה של כעס.


חוסר השכלה פנימית והאשמת האחר על אף שהם תמיד ירצו לשלוט, הם לעולם לא ישאו באחריות התוצאות הלא מושלמות. כשדברים אינם קורים בדיוק כפי שרצה הנרקסיסט או שזו מרגישה שיש עליה ביקורת, היא תכנס למצב מגננה של העברת כלל האחריות והאשמה אל האחר.

היעדר גבולות. נרקסיסט לא בהכרח יכול לתפוס איפה הוא מסתיים ואתה מתחיל, קצת בדומה לילדים בני שנתיים. הם מאמינים שהכל שייך להם, שכולם חושבים, מרגישים ורוצים את אותו הדבר כמוהו. לדחות אותם יגרום להם לחוש נעלבים מאוד והמומים מכך. הנרקסיסט ינקוט באמצעים כמו התעקשות, דחייה, דרישה, הצקה ועוד כאשר זה רוצה ממך משהו.

היעדר אמפתיה. כמעט ואינם מביעים חרטה, אשמה או התנצלות כנה. אין לנרקסיסט הבנה רגשית עצמית. הם אינם מבינים שזה שלהם ופנימי. הם מאמינים שרגשותיהם הם תוצאה של מישהו או משהו חיצוני להם.

פחד חיי הנרקסיסט מונעים מפחד. פחד תמידי מדחייה, להיות נושא בדיחה, או שיעלו עליהם. הנרקסיסט כמעט ולא יסמוך על איש. פוחדים מאינטימיות כנה וחשיפת האני שלהם ואינם מסוגלים לפתח אמון אמיתי. מכיוון והם שונאים את האני האמיתי שלהם.

חרדה ואשמה תמיד מרגישים חרדה (מעין פרנויה) שמשהו רע עומד להתרחש. רוב הנרקסיסטים יקרניו את החרדה שלהם על הקרובים לו, יאשים אותם שהם אינם תומכים בו, שהם שליליים, שהם סובלים ממחלות נפשיות וזקוקים לטיפול, שהם האגואיסטים ועוד. הנרקסיסט מנסה להפיל את תחושות החרדה שלו עלייך ובכך לשחרר אותם ממנו. ככל שתרגישו רע יותר, כך הנרקסיסט ירגיש טוב יותר ונעלה עלייך.

עוד בקטנה... לרוב יהיו מקסימים וחביבים בהיכרות ראשונית.

לא בהכרח יהיו מהסוג הקולני, חלקם ביישנים ושקטים.

ניתן למצוא אותם בתפקידי הנהגה. לא כי הם מנהיגים באמת, אלא כי הם צמאים להיות בעמדות כוח ושליטה.

לא ירגישו כמעט אשמה מכיוון והם בטוחים שהם תמיד צודקים אוהבי דברי יוקרה להצגת חזות יוקרתית שינוי התנהגותי ניכר אם מרגישים כלפיהם נימת ביקורת (בונה או לא). תירוצים הם דרך חייהם. שקרים לא נשלטים; כסף (משכורת גבוהה מבפועל, מחיר רכב גבוה משרכשו), ציוני מבחן גבוהים מבפועל..


לרוב הנרקסיסט יפנה את כל האשמה והאחריות אל האדם הכי קרוב, נאמן אליו (ניכר בזוגיויות) וזאת בכדי לשמור על המעטה המושלם שלו, זה הכי קל מול האדם עם הסיכוי הכי קטן לדחות/לעזוב אותו. זוהי צורת התעללות.

לא מודעים שהם.ן הנרקסיסט


טיפים להתמודדות:

למדו איך לזהות נרקסיסט. קראו עוד בנושא, למדו איך להתנתק אם אתם נמצאים במערכות לא בריאות עם נרקסיסטים. דמיינו נרקסיסט כמעין ערפדי אנרגיה; אם תישארו מקורקעים ואדישים, לא יהיה להם ממה ליזון.

לא תצלחו לדבר אל נרקסיסט בהגיון בסיסי בכדי להבין את הכאב אשר מעשיו גרמו לך, לא מסוגל לתפוס את הרגשות או הכאב שלך. היא לא מסוגלת לתפוס מעבר לעצמה ולהבין שחושבים בשונה ממנה. גם אם יגידו שהבינו, זה פשוט לא נכון והזמן מוכיח את זה.


מצאתם את עצמכם נלחצים בתהייה שאת.ה נרקסיסט?! עצם זה שאת.ה שואל.ת את עצמך ועושה בדק עצמי כנה כחלק מתהליך לימוד האני העצמי שלך, וחושב.ת על רגשות האחר בזמן הזה יכולים להשקיט את לבך, את.ה כנראה לא נרקסיסטית.

תשאלו את עצמכם, כשמשהו קורה, האם את.ה יודע.ת להביט פנימה, לקחת אחריות על חלקך בצורה אובייקטיבית ולהפיק מכך?

זה שאת לא נרקסיסט לא בהכרח אומר שתאהב.י את הכל בעצמך. שחררו ״בושות״ עבר ותרשה לעצמך להשתנות כל יום בדרך לאני האמיתי המדהים שבך. 💜


פעם הייתה לי שותפה, שעל אף שהייתי בהתקף קרוהן פעיל, המשיכה לטעון יומיום שהיא סובלת הרבה יותר ממני בדרכה לשאול לשלומי.

bottom of page