top of page

נרקסיסט - מה זה בעצם?

עודכן: 27 באפר׳ 2022

״מראה מראה שעל הקיר, למה חושבים שאני הכי יהיר בעיר?״ - נרקסיסט - ״אההה זה כי לא מבינים שזה בעצם השתקפות של שנאה עצמית״ ;)

הפרעת אישיות נרקסיסטית - Narcissist Personality Disorder

אנשים עם הפרעה זו יציגו בעיקר: היעדר אמפתיה (כלל או כנה) לאנשים אחרים תחושת חשיבות עצמית מנופחת, גרנדיוזיות צורך בקבלת חיבת הערצה חיצונית


אנשים בעלי הפרעה זו לרוב יוגדרו על ידי הסביבה כיהירים, מרוכזים בעצמם, מניפולטיביים, תלותיים ודורשים. יש להם נטייה להתרכז בפנטזיות המוגזמות שלהם (כגון הצלחתם האישית, מראה טוב, גאונותם) ואף עלולים להיות משוכנעים ובטוחים שמגיע להם יחס מועדף. כן, מגיע להם. מאפיינים אלו לרוב מתחילים לצוץ סביב גילי בגרות (מעל גיל עשרים) ועליהם להיות ניכרים במגוון סיטואציות, כאשר ישנם סוגי קשרים שונים, למשל; בקרב מקום העבודה וביחסי חברות.

אנשים עם הא״נ מאמינים שהם נעלים או מיוחדים ולעתים קרובות מנסים לייחס עצמם עם אנשים אחרים אשר הם רואים כייחודיים או כשרוניים בדרך מסויימת. ייחוס זה מגביר מגביר אצל הא״נ את תחושת הערך העצמי שלו, שלרוב הינו שביר מאוד מתחת לפני השטח. הם כמהים להעצמה מוגזמת ותשומת לב בכדי לדעת שאחרים חושבים עליהם דברים טובים. מאוד קשה להם לקבל כל ביקורות או הפסדים, ועלולים להישאר בתחושת השפלה או ריקנות כשהם חווים ״פציעה״ בצורת ביקורת או דחייה.


ניתן להצביע על הפרעת אישיות נרקסיסטית כאשר יש התאמה של 5 ויותר מהבאים:

הקצנת חשיבות עצמית

עיסוק בפנטזיות הקשורות בהצלחה, כוח, יופי, אינטלגנציה או אידאל רומנטי

מאמינים שהם יחודיים ורק אנשים או מוסדים ייחודיים יכולו להבין אותם

זקוק להערצה ותשומת לב תמידית מאחרים (ברמת המציק)

בעלי ציפיות לא מציאותיות לקבלת יחס מועדף. כי מגיע להם.

מנצלים אחרים בדרך להגשמת המטרות האישיות שלהם

ביטול רגשות האחר, היעדר אמפתיה

מקנא לעתים קרובות באחרים או מאמין שאחרים מקנאים בו

מציג התנהגויות וגישות יהירות מאוד


50-75% מהאנשים המאובחנים עם הפרעת אישיות נרקסיסטית הם זכרים. ניתן למצוא מאפיינים אלו בקרב מתבגרים ובני נוער. זה טבעי וזה לא מצביע שהם בהכרח יפתחו בהמשך חייהם הפרעת אישיות נרקסיסטית.


נסיבות:

הנסיבות/גורמים להפרעת אישיות נרקסיסטית טרם הובנו לעומק. פקטורים גנטים, ביולוגיים וסביבתיים, כמו גם חוויות ילדות כולם נתפסים במשפיעים על התפתחות הפרעת זו.


דרכי טיפול:

טיפול של הפרעת אישיות נרקסיסטית עלולה להוות אתגר, מכיוון ואנשים בעלי הפרעה זו, בעלי חשיבה עצמית נעלה ומתגוננים, דבר המקשה על יכולתם להיות מודעים ולחפש טיפול. פסיכותרפיה אינידיבידואלית או קבוצתית יכולים לעזור ללמד את הנרקסיסט להזדהות עם אחרים בצורה בריאה יותר וחמלתית. הפרעות אישיות קשורות: אנטי סוציאל, גבולית, היסטרי, פרנואידי.


קראו עוד ״איך לזהות נרקסיסט״, מלא בדוגמאות מהחיים.


bottom of page